قبل از خرید قطعات کامپیوتر نیاز است تا اطلاعات کاملی را در مورد نحوه و کارکرد آن در کامپیوتر به دست آورید.

همانطور که می‌دانید کامپیوترها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر بخش کارایی خاص خود را دارد.

هر کدام از این اجزا یک وظیفه مشخص شده دارد که اگر یکی از آن‌ها از کار بیفتد حرکت کل سیستم متوقف می‌شود.

فناوری و سخت افزار به کار رفته در کامپیوترها و لوازم جانبی آن با گذر زمان در حال تغییر و تحول است ولی همیشه با چند بخش ثابت کامپیوتر و لوازم تجهیزات جانبی سروکار داریم از جمله پردازنده سی پی یو (CPU)، مادربرد (Motherboard)، مانیتور (Monitor)، رم کامپیوتر (RAM)، جی پی یو یا کارت گرافیک (GPU)، منبع تغذیه پاور (Power)، ذخیره سازها (هارد دیسک اینترنال HDD یا SSD)، کیس (Case) و غیره.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی این قطعات نیز همواره تغییر می‌کنند ولی تفاوتی در کارکرد آن‌ها به وجود نمی‌آید.

در ادامه جهت آشنایی و سهولت برای خرید اینترنتی قطعات و تجهیزات جانبی کامپیوتر به اختصار آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مادربرد (Motherboard)

مادر برد یک صفحه بزرگ است که روی آن اسلات هایی جهت قرار دادن اجزای مختلف کامپیوتر تعبیه شده. هر قطعه ای که از داخل یا بیرون به کامپیوتر متصل کنید، به نحوی به مادربرد متصل است. مادربردهای موجود در فروشگاه اینترنتی دیجی نود ساخته شده توسط شرکت هایی نظیرگیگابایت (Gigabyte)، ایسوس (Asus) وام اس آی (msi) و برندهای دیگر و در دو نوع اداری و گیمینگ هستند.  شما با دیدن و مطالعه لیست قیمت مادربرد به روزترین و بهترین مادربردها را می‌توانید اینترنتی خریداری کنید.

پردازنده سی پی یو (CPU)

هر گونه اطلاعاتی که شما به کامپیوتر بدهید اولین جایی که جهت پردازش وارد می‌شود سی پی یو(CPU) یا همان مغز کامپیوتر است. از شرکت‌هایی که سازنده برترین سی پی یو ها هستند می توان اینتل (Intel) و ای ام دی (Amd)را نام برد. لیست قیمت پردازنده CPU توسط فروشگاه دیجی نود در جهت سهولت در خرید و کسب اطلاعات و مشخصات دقیق برای خرید یک سی پی یو مناسب سیستم کامپیوتر شما تدارک دیده شده است.

منبع تغذیه پاور (Power)

همانطور که از معنای لغوی Power مشخص است این قطعه منبع تغذیه و به نوعی نیرو و توان سیستم  را تامین می‌کند. وظیفه پاورها برق‌رسانی به اجزای مختلف کامپیوتر می‌باشد. همه ی پاورها برق شهری را از کابل متصل شده به کامپیوتر شما انتقال می‌دهند و آن را بین قطعات پخش می‌کنند. پاورها در نوع خود کارایی یکسانی دارند اما ممکن است در برخی مشخصات با هم متفاوت باشند. لیست قیمت پاور ارائه شده  در فروشگاه اینترنتی دیجی نود کمک شایانی برای انتخاب هرچه بهتر شما برای خرید یک پاورخوب و باکیفیت می‌کند.

رم کامپیوتر (RAM)

جابجایی اطلاعات وظیفه اصلی رم است. سرعت رم و سرعت کارکرد سیستم شما ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. سرعت رم بالاتر، سرعت کارکرد سیستم شما را نیز بیشتر خواهد کرد اگر می‌خواهید سرعت بالایی برای سیستم خود داشته باشید و سریعاً برنامه های سیستمی خود را انجام دهید پیشنهاد می‌کنیم سری به لیست قیمت رم‌ کامپیوتر فروشگاه اینترنتی دیجی نود بزنید وتفاوت‌ها را حس کنید و پرسرعت ترین و بهترین رم‌ها را خرید نمایید.

هارد دیسک اینترنال HDD و حافظه SSD

پس از پردازش و کار برروی اطلاعات به مرحله ذخیره سازی اطلاعات می‌رسیم. در کامپیوتر شما محل ذخیره اطلاعات هارد دیسک اینترنال و یا حافظه SSD است. هر فایلی که شما ذخیره می‌کنید در هارد یا حافظه دسته بندی می‌شود که شما در آینده می‌توانید مجددا به آن دسترسی داشته باشید. حافظه SSD نسبت به هارد دیسک اینترنال دارای حجم کمتراست و می‌توان گفت یک فلش مموری در ابعاد بزرگ است. SSDها در برابر ضربه نسبت به هارد دیسک اینترنال مقاو‌تر هستند و می‌توان برای مصارف لپ تاپ هم از آن استفاده کرد.

فروشگاه اینترنتی دیجی نود به عنوان یک مرجع فرو ش قطعات کامپیوتر تنوعی از لیست قیمت قطعات کامیپوتر همراه مشخصات آن‌ها را برا ی دسترسی و خرید آسان شما آماده کرده است. 

مانیتور (Monitor)

مانیتورها همانند تلویزیون هستند اما در عوض اطلاعات گرافیکی را با رزولوشن بالاتر در صفحه نمایش نشان می‌دهند و اطلاعات پردازش شده در کامپیوتر و کارت گرافیک  را به نمایش می‌گذارند. مانیتورها دارای اندازه های مختلف ۱۹، ۲۲، ۲۴، ۲۷، ۳۲ اینچ هستند که در حال حاضر اندازه ۱۹ و ۲۲ اینچ آن کاربردی‌تر و پرفروش‌تر از بقیه است. مانیتورها از نظر صفحه نمایش در دو دسته تخت و خمیده و از نظر کاربری به دو دسته اداری و گیمینگ دسته بندی می‌شوند. مانیتورهای ادارای کاربردی‌تر و برای مصارف عمومی استفاده می‌شود اما مانیتورهای گیمینگ در اندازه‌های بزرگ‌تر و برای مصارف حرفه‌ای و کارهای گرافیکی بیشتر مورد توجه کاربران است. نکته قابل توجه این است که هر چقدر صفحه نمایش مانیتور تخت‌تر باشد اشعه کمتری را از خود مرتعش می‌کند.

برندهای مختلف، مانیتورهای متنوعی را روانه بازار کرده اند. از جمله برندهای موجود در فروشگاه اینترنتی دیجی نود ایسوس (Asus) از پر فروش‌ترین‌ها و سامسونگ (samsung)، ال جی (LG)، ایکس ویژن (X.Vision) می‌توان اشاره نمود. فروشگاه اینترنتی دیجی نود (digi90.com) با آماده کردن مرجع کاملی از لیست قیمت مانتیور اطلاعات و مشخصات کامل مانیتورها را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به خوبی و آگاهی خرید خود را ثبت نمایید.

کیس (Case)

کیس‌ها به جعبه هایی گفته می‌شود که قطعات کامپیوتر نظیر مادربرد، سی پی یو، هارد و … در آن نگهداری می‌شوند و ما می‌توانیم به راحتی کامپیوتر را جابه جا نماییم. کیس‌ها بدنه ای از دو نوع فلزی یا پلاستیکی دارند که بر حسب نوع و جنسشان قیمت‌های آن‌ها مشخص می‌شود. در فروشگاه دیجی نود پرفروش ترین کیس های گرین ارایه شده  لیست قیمت کیس Case ارائه شده است که می‌تواند یک راهنمای جامع برای مقایسه  و خرید کیس مورد نظر شما باشد.  

DVD-ROM

وظیفه خواندن سی دی یا دی وی دی به عهده CD-ROM است. به کمک این وسیله شما می‌توانید اطلاعات خود را روی DVD یا CD ذخیره نمایید.

خنک کننده پردازنده Fan

جهت کاهش حرارت سی پی یو و خنک نگه داشتن آن ازخنک کننده پردازنده Fan استفاده می‌شود. قبل از اینکه خنک کننده پردازنده به بازار بیاید پردازنده‌ها به دلیل داغ شدن خراب می‌شدند و از کار می‌افتادند و هزینه زیادی را برای خرید مجدد پردازنده ایجاد می‌کردند.  فروشگاه اینترنتی دیجی نود جهت رفاه حال شما و تقلیل هزینه های مور نیاز لیست قیمت خنک کننده Fan با بهترین برندها از جمله گرین (Green)را برای خرید شما آماده کرده است که می‌توانید طبق این لیست یک خنک کننده خوب و باکیفیت را برای پردازنده خود سفارش دهید.